Marketing és
marketinggondolkodás_2.: A marketing-mix
Definiálja a termék fogalmát! Ismertesse, hogy a vállalat miről hoz
döntéseket a terméket illetően! Mutassa be a termék-életgörbét!
Definiálja az ár fogalmát! Melyek az árképzés szempontjai? Ismertesse
az árstratégiák és az árpolitikák
fajtáit!
Sorolja fel és jellemezze az értékesítési csatornákat! Térjen ki a bolt
nélküli kereskedelem fajtáira is!
Jellemezze a promóciós mix elemeit (reklám, SP, PR, személyes eladás)
Bevezetés
A tétel a marketing-mix-szel és elemeivel foglalkozik, a
feleletemben ezeket szeretném bemutatni. A marketing-mix a marketingeszközök
kombinációját jelenti, ezekkel az eszközökkel tud a vállalat a fogyasztókra
hatást gyakorolni. A marketing-mixet a 4P alkotja, ez a termékpolitika, az
árpolitika, az értékesítési politika és a piacbefolyásolás, másnéven promóciós
mix. A továbbiakban az egyes elemeket fogom bemutatni.
Termékpolitika
A termék az emberi munkának valamely szükséglet
kielégítésére alkalmas eredménye. A termékkel kapcsolatban a vállalatoknak a
következő termékpolitikai döntéseket kell meghoznia:
- minél nagyobb legyen a termékválaszték, hogy a
szükségletek minél nagyobb részét ki tudják elégíteni
- a termék jó minőségét biztosítani kell
- termékjellemzők: időről időre elemezni kell, hogy a
fogyasztók a terméken milyen jellemzőket tartanak fontosnak
- formatervezés, stílus: a termék formája, külleme,
megjelenése fontos a fogyasztóknak
- márka, védjegy: a védjegy védi a terméket, a márka
megkülönbözteti a többi terméktől, biztonságot nyújt, hiszen ha tudja hogy az
adott márka megbízható, akkor újra azt fogja venni
- címkézés
- szolgáltatások a termékhez: tájékoztatás, kipróbálás,
garancia, részletfizetési lehetőség stb.
1. ábra: Az általános
termékéletgörbe
Az egyes termékek életútját a piacra való bevezetéstől a
termék piacról való kivezetéséig a termékéletgörbe mutatja be, melynek
szakaszai a következők: (a lerajzolt
ábrán lehet mutatni ezeket a szakaszokat)
1. Bevezetés szakasza: ebben a szakaszban lassú
forgalomnövekedés és minimális profit a jellemző.
2. Növekedés szakasza: itt javítják a termék minőségét, új
értékesítési csatornákba vezetik be a terméket, új piaci szegmentumba kerül a
termék. A fajlagos termelési költségek csökkennek, a profit növekszik.
3. Érettség szakasza: a forgalomnövekedés befejeződik, a
profit stabilizálódik. Ebben a szakaszban igyekszik meghódítani a vállalkozás a
versenytársak fogyasztóit is.
4. Hanyatlás szakasza: ekkor már a forgalom és a profit is
csökken. A vállalkozás csökkentheti a termék árát vagy ki is vonhatja a
piacról.
Árpolitika
A marketing-mix második eleme az árpolitika. Az ár az a
pénzmennyiség, amelyet a vásárló ad az eladónak, az áru ellenértékének pénzben
kifejezett értéke.
Az árképzéskor, vagyis az árak kialakításakor a következő
szempontokat kell figyelembe venni:
- ha alacsony az ár, akkor nincs nyereség
- ha magas az ár, akkor nincs kereslet
- figyelni kell helyettesítő termékek árait és a
versenytársak árait is
A vállalatok különböző árstratégiákat alkalmazhatnak,
melyeknek célja a fogyasztók befolyásolása:
- szegmentumok szerinti árképzés esetén az eladó bizonyos
fogyasztói csoportok számára kedvezményeket nyújt, például a nyugdíjasok vagy
diákok számára
- kiárusítási árat jelentős mennyiségű felhalmozott készlet
esetén állapítanak meg, a cél, hogy a vállalat túladjon a készleteken, általában
szezon végi kiárusításokkor alkalmazzák
- lélektani árnak nevezik a 9-es végű árképzést, ilyenkor a
fogyasztó az első számjegyhez köti az ár nagyságát, az 1999 Ft-os terméket
olcsóbbnak érzékelik, mint a 2000 Ft-os árat
A versenytársakkal szemben a vállalatok jellemzően két
árpolitikát alkalmaznak. Lefölöző politika esetén a termék ára a piacra való
bevezetéskor magasan indul, majd mikor a kereslet növekedésének hatására a
költségek csökkennek, a vállalat mérsékli az árat. Behatoló árpolitika esetén, a
termék ára a bevezetéskor is alacsony, ezzel a vállalat megelőzheti a
konkurenciát, a termék uralkodóvá válik a piacon, így a vállalat költségei
csökkennek, és a termék nyereségessé válik.
Értékesítési
politika
A marketing-mix harmadik eleme, az értékesítési politika azt
foglalja össze, hogyan jut el a termék a termelő vállalattól a fogyasztóhoz.
Közvetlen értékesítés esetén a fogyasztó közvetlenül a
termelőtől vásárolja meg a terméket. Ennek előnye, hogy a személyes találkozás
miatt könnyebben kialakul a bizalom, a közvetítők árrése nem drágítja meg a
terméket, hátránya viszont, hogy a termelő csak egy kisebb méretű piacot tud
elérni.
Közvetett értékesítés esetén a termelő és a fogyasztó között
megjelennek közvetítők is. Egyszintű csatorna esetén a termelő egy
kiskereskedőnek adja el a termékeit, kétszintű csatorna esetén pedig egy
nagykereskedőnek, aki továbbadja egy kiskereskedőnek, és végül így jut el a
termék a fogyasztóhoz. A közvetett értékesítés előnye, hogy a termék több
fogyasztóhoz is eljuthat a közvetítők segítségével, hátránya viszont, hogy a
közvetítők árrése miatt jelentősen megnövekedik a termék ára.
Az értékesítés egyik speciális módja, a bolt nélküli
kereskedelem egyre jellemzőbb napjainkban. A bolt nélküli kereskedelemnek több
módja is van, az egyik a direkt marketing, mely során a kínált termék
leírásával találkozik a fogyasztó, aki ezután megrendelheti a terméket
telefonon, írásban vagy az interneten keresztül. Ezt a módszert alkalmazzák a
csomagküldő vállalatok és a webáruházak is.
Egy másik mód a közvetlen eladás, amely során a vállalatot képviselő ügynökök személyesen keresik fel a fogyasztókat, akik tőlük rendelhetik meg a termékeket. Ezt a módszert alkalmazza például az Avon és az Oriflame.
A harmadik jellemző módszer az automatákból történő árusítás, melynek segítségével a vállalatoknak nem kell külön üzlethelyiségeket fenntartaniuk, a fogyasztók a kihelyezett automatákból jutnak hozzá a termékhez.
Egy másik mód a közvetlen eladás, amely során a vállalatot képviselő ügynökök személyesen keresik fel a fogyasztókat, akik tőlük rendelhetik meg a termékeket. Ezt a módszert alkalmazza például az Avon és az Oriflame.
A harmadik jellemző módszer az automatákból történő árusítás, melynek segítségével a vállalatoknak nem kell külön üzlethelyiségeket fenntartaniuk, a fogyasztók a kihelyezett automatákból jutnak hozzá a termékhez.
Piacbefolyásolás,
promóciós mix
A negyedik marketing-mix elem a promóciós mix, melynek
elemei a reklám, az eladásösztönzés, a közönségkapcsolatok és a személyes
eladás.
A reklám egy fizetett, nem személyes, széles körre ható
befolyásolás. Feladatat, hogy a fogyasztókkal megismertesse a termék
jellemzőit, a beszerzés lehetséges helyeit, erősítsek a termékhez való pozitív
hozzáállást, emlékeztesse a vevőt a termékre, és megerősítse a vevő
elégedettségét. Reklámeszközök lehetnek többek között különböző közterületi
felületek, sajtótermékek, a rádió, a televízió és az internet is.
Eladásösztönzésnek nevezünk minden olyan módszert, ami a
fogyasztókat vásárlásra ösztönzi. Az eladásösztönzés eszközei az áruminták,
kóstoltatások, kiállítások, a különbözö kuponok, törzsvásárlói jutalmak és
nyereményjátékok is.
A közönségkapcsolat, másnéven PR feladata, hogy a
vállalatról kedvező képet alakítson ki. Célja, hogy megszerezze és megtartsa a
fogyasztók megbecsülését, rokonszenvét.
A személyes eladás során a vállalat egy képviselője
személyesen tesz értékesítési ajánlatot a vevők számára. Fontos, hogy ezek a
képviselők, eladók jó meggyőző képességgel rendelkezzenek, udvariasak és
kedvesek legyenek, a termékkel kapcsolatban pedig jól felkészültek legyenek.
Befejezés
A vállalatok az általam bemutatott marketingeszközökkel
igyekeznek befolyásolni a fogyasztókat. Ahhoz, hogy a vállalat sikeres legyen,
ezeket az eszközöket összehangoltan, egy átfogó stratégia mentén kell
alkalmazni.
Kulcsszavak:
marketing-mix, marketingeszközök, 4P, termékpolitika, árpolitika, értékesítési politika, piacbefolyásolás/promóciós mix, termékpolitikai döntések, termékéletgörbe, árstratégia, közvetlen és közvetett értékesítési csatorna, egyszintű és kétszintű értékesítési csatorna, bolt nélküli kereskedelem, direkt marketing, közvetlen eladás, automatákból való értékesítés, reklám, reklámeszközök, eladásösztönzés, közönségkapcsolat, PR, személyes eladás, összehangolt/átfogó stratégia
marketing-mix, marketingeszközök, 4P, termékpolitika, árpolitika, értékesítési politika, piacbefolyásolás/promóciós mix, termékpolitikai döntések, termékéletgörbe, árstratégia, közvetlen és közvetett értékesítési csatorna, egyszintű és kétszintű értékesítési csatorna, bolt nélküli kereskedelem, direkt marketing, közvetlen eladás, automatákból való értékesítés, reklám, reklámeszközök, eladásösztönzés, közönségkapcsolat, PR, személyes eladás, összehangolt/átfogó stratégia
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése